Social Media Marketing już dawno przestał być wyborem, a stał się koniecznością, z której nie opłaca się rezygnować. Ruch generowany z mediów społecznościowych potrafi przenieść firmę z garażu na hale produkcyjne i zwiększyć zasięg lokalnej działalności znacząco podnosząc zyski oraz rozpoznawalność marki. Wszystko dzięki temu, że Facebook, Instagram, Youtube, TikTok czy LinkedIn dziś są najważniejszymi kanałami komunikacji pomiędzy marką a potencjalnymi klientami/partnerami.
Dlaczego prowadzenie mediów społecznościowych nie jest łatwe?
Wydawałoby się, że wystarczy od czasu do czasu wrzucić post i pozwolić mu krążyć po sieci, a zainteresowani użytkownicy bez problemu pomogą osiągnąć nam cel, którym może być np. zbudowanie aktywnej społeczności, zwiększenie sprzedaży czy przekierowanie ruchu na bloga.
Fakt: Publikowanie postów to zaledwie ułamek obsługi mediów społecznościowych.
Prowadzenie mediów społecznościowych to 5 filarów
Strategia: To jest moment, w którym musimy określić cele, jakie chcemy osiągnąć prowadzeniem mediów społecznościowych. Wspominałam już, że jednym z celów może być zwiększenie zainteresowania Waszymi produktami, co finalnie podniesie sprzedaż towarów i usług, ale celów może być znacznie więcej np.: zwiększenie liczby obserwujących, podniesienie zaangażowania tych, którzy już z Wami są, nawiązanie kontaktu z markami, z którymi chcielibyście współpracować czy pielęgnowanie nawiązanych już kontaktów partnerskich – a to dopiero kropla w morzu możliwości.
Na tym etapie musicie też określić, które media społecznościowe korespondują z Twoją marką, a to wcale nie jest takie łatwe.
Zorganizowane publikowanie: To jest ten filar, który dla większości użytkowników Internetu jest podstawą prowadzenia mediów społecznościowych. Niestety żadna marka nie wyszła dobrze na przypadkowych publikacjach całkiem nieprzemyślanych treści w niezorganizowanym systemie. Co to znaczy? Trzeba mieć plan, pomysł i robić to regularnie! Zorganizowane publikowanie to także ustalenie formy, jaką chcielibyście przyjąć – zdjęcia, filmy, rolki, grafiki, karuzele itp. Cały plan musi powstać zanim zaczniemy publikować. Co więcej, Wasze media społecznościowe nie mogą być tylko tablicą ogłoszeń – to zaprzeczenie ich idei i po prostu nie sprzedaje.
Zaangażowanie i obserwacja: Udostępnienie treści np. postu i zapomnienie o sprawie to najgorsze, co można zrobić własnym fanpage’om. Drogę do sukcesu marki toruje trwanie na posterunku w dzień i w nocy – odpowiadanie na komentarze, wiadomości, szybkie reagowanie na nieprzychylne opinie na jej temat, ale także podziękowania za pozytywne reakcje naszych obserwatorów. Tak się buduje społeczność, ale to nie wszystko. Media społecznościowe trzeba monitorować, sprawdzać, który typ treści jest najlepszy, które z publikowanych materiałów osiągają największe zainteresowanie i zasięgi, i korygować kurs w taki sposób, aby przynosił zamierzone cele.
Analiza statystyk: Wydawałoby się, że są jak na dłoni, ale to ich prawidłowa interpretacja pozwoli sprawdzić, czy Wasza marka pnie się w górę i w jakim tempie.
Reklama: Prowadzenie mediów społecznościowych może się odbywać wyłącznie w oparciu o ruch organiczny (niepłatny i wypracowany naszym zaangażowaniem), ale to proces trudny i wymagający czasu. Niewielkie wsparcie płatnych postów czy reklam, także tych niskobudżetowych np. 100 zł/mies., może znacznie przyspieszyć bieg zdarzeń. Nie warto całkowicie z nich rezygnować, chyba, że macie po swojej stronie mistrza treści viralowych.
Czy jesteście w stanie zorganizować prowadzenie mediów społecznościowych sami? Jeśli nie, koniecznie rzućcie okiem na Pakiety prowadzenia mediów społecznościowych.
Chcesz prowadzić swoje media społecznościowe samodzielnie? Zapytaj o strategię dla mediów społecznościowych.